De nieuwe N-baan deel 2

De geboorte van keerlus/schaduwstation/depot.

Al enige tijd ben ik bezig met de bouw van mijn nieuwe modelbaan. Een 13-tql modules zijn reeds gebouwd en op een aantal daarvan zijn de eerste rails al aangebracht. De beide keerlussen moesten echter nog gebouw worden. Tevens moesten die keerlussen dienen als schaduwstation c.q. opstelsporen voor treinen. Het ontwerp was echter nog niet helemaal naar mijn zin. Ik wil perse een doorgang achter de modules zodat het eeuwige kruipen onder modules door voor eens en voor altijd voorbij is.

Diverse tekeningen heb ik gemaakt en iedere keer was het niet precies wat ik in gedachten heb. Omdat deze keerlussen achter de horizon van de modelbaan komen wil ik ze zo maken dat het opzetten en bedienen kinderwerk is.

Afgelopen weken heb ik de tekeningen weer eens op elkaar gelegd, bekeken, veranderd en nu is het dan eindelijk zover dat ik het hout heb gekocht en aan de slag kan.

Alleen de ruimte om de keerlussen te bouwen, dat was een ander probleem. Mijn garage stond te vol, mij werkkamer is te klein en in de kamer aan het modules bouwen was geen optie. Het is buiten wel fris, de zon schijnt door de dunne laag hangende bewolking, er staat geen wind en er is ruimte genoeg. Een dikke jas aan en de werktafels staan al in de tuin.

Zagen, boren, schroeven, lijmen, timmeren je wordt er zelf warm van en de kou, ach daar heb je gewoon geen last van. Wel staat de houtlijn binnen en ook de accuboormachine leg ik iedere keer even in de bijkeuken.

De dunne laag sneeuw die gisteren nog is gevallen even met een bezem weggeveegd en de bouw kan beginnen. Het hout is door de leverancier, een bekende van de Tv-reclame, al voor mij afgezaagd. Alleen de schuine delen moet ik zelf met de handzaag doen.

Met de zon op de rug, het multiplex op de workmate en de zaag in de hand is dat ook snel gepiept.

Iedereen kan een bouwpakketje in elkaar zetten, dus moet het mij nu ook lukken. Inderdaad tegen de lunchtijd is module 15 gereed en vlak voor theetijd kan module 17 er bij gezet worden. Gelukkig lengen de dagen en tegen de klok van half zes is ook module 16 gereed en gekoppeld aan module 15. Ook de temperatuur zakt nu weer behoorlijk onder de nullijn en et gereedschap gaat de komende nachtelijke uren weer doorbrengen in de gereedschapskist in de koude garage.

De volgende morgen nog voor de koffie staat de buitenwerkplaats weer ingericht in de tuin. Module 18 wordt nu in elkaar gezet en gekoppeld aan nummer 17. Ook de houten poten zijn gemaakt, 4 voor module 16 en vier voor nr 18. De modules 15 en 17 zijn zwevende modules en zijn d.m.v. schanieren gekoppeld aan de modules met het daar op volgende nummer. Bij het opbergen klap ik nummer 15 voor 16 en 17 voor 18. Even de bouten voor het vastzetten aanschroeven en de modules zijn gereed voor transport. 17 en 18 staan op de kop tegen 15 en 16 aan en liggen als theelepeltjes op de van zwenkwielen voorziene grondplaat. Sjorbandjes er om tegen het omvallen en beslist niet tillen, maar gewoon wegrijden die handel.

Gelukkig is de buurman er af en toe even, voor hand en span diensten bij het tillen van de keerlus modules.

De modules zijn gebouwd, de volgende fase kan beginnen het leggen van de rails en het aanbrengen van de bedrading met alles wat daar weer mee te maken heeft. Maar daar schrijf ik de volgende keer weer over.