De nieuwe N-baan deel 6 (3 augustus 2013)

Stand van zaken.

Intussen op rustige momenten, vaak later op de avonden en in de weekenden, ben ik met het onderhoud van de treinen bezig en blader af en toe eens in de treinenbladen om op de hoogte te blijven van al hetgeen er zo in de handel is of komt.

Eind 2012 heb ik de 3-delige Spurt van PIKO aangeschaft. En deze op mijn dubbelsporige testbaan, die aan de 4 muren van mijn werkkamer is bevestigd, al menig rondje laten rijden al dan niet samen met enkele andere treinen. Mijn kleinzoon lukt het elke keer dat hij bij ons is opa over te halen om de meest diverse treinen op deze baan te laten rijden. Zo ook in de afgelopen vakantietijd heeft hij weer menig treintje achter mijn beeldscherm langs laten rijden als ik bv. dit verhaaltje zit te typen.

Zo heb ik hem de afgelopen week de PIKO hondenkop samen met de THS Hondenkop laten rondrijden. Twee qua naam exacte treinstellen echter van twee totaal verschillende firma's. De PIKO hondenkop is afgelopen juli op de markt gekomen, voorzien van de allernieuwste elektronica en proces technieken, en de THS hondenkop, die nu een 10 jaar oud is. Dan is echt te zien dat er veel is veranderd de afgelopen jaren wat techniek betreft. Een ding is zeker beide treinen rijden fantastisch en zijn twee juweeltjes op de modelbaan.

Ook de HUSA GT1206 van PIKO is een schitterende loc, ik kocht hem samen met de hondenkop bij mijn vaste treinenspeciaalzaak Locomotion in Gasteren. Want treinen kopen in een modeltreinenzaak is altijd gezellig, je ontmoet er medehobbyisten, je hoort veel over je hobby en je kunt meteen zien wat je koopt. De service is altijd ok, wat wil je nog meer. Met 38 ketelwagens aan de haak en later met 15 groot volume wagens reed deze dieselloc zijn rondjes op mijn testbaan, waar hij herhaaldelijk op Spaanse snelheden over de baan spoot. Mijn kleinzoon houdt van hard rijden, doch n blik van opa was voldoende om ook deze trein weer op een normale snelheid zijn rondjes te kunnen laten maken.

Wordt vervolgd.