Over spoor gesproken.

Zoals ik af en toe eens doe ben ik vandaag weer bij mijn vaste leverancier van mijn modeltreinen geweest. Daar heb ik de Spurt gekocht, een juweel van een treinstel dat reeds enige jaren over de nevenlijnen in het noorden van ons land rondrijdt. De vervanging van de NS wadlopers, die volgens de NS niet meer rendabel waren en niet volde den aan de behoeften van de weinige passagiers die er gebruik van maakten. Vandaar dat bijna alle Wadlopers nu verkocht zijn en op de spoorbanen ver van Nederland volledig worden ingezet en zonder problemen in de daar gehanteerde dienstregelingen als prima en volledig waardig rollend materieel over de sporen rijden.

Op mijn modelbaan rijdt de Wadloper ook nog steeds uitstekend en is het ook een leuk model om te zien. Maar de normen en waarden van de NS en de vele passagiers zijn vaak niet te begrijpen. Altijd hoor je klachten over vierkante wielen, bladeren op de rails, vast gevroren wissels en het niet op tijd rijden van de Nederlandse treinen. Gelukkig heeft Arriva nu treinen rijden op deze trajecten en wonder boven wonder de treinen zitten voller dan ooit in de NS tijd. Daarnaast zijn er de afgelopen winter ook nergens geen problemen geweest tijdens de vorstperiode. Terwijl de kranten vol stonden met verhalen over niet rijdende treinen (dus aangepaste dienstregelingen) en vastgevroren wissels en wat voor problemen wel niet, reden de Spurts gewoon door. Ook bij meer dan 10 cm sneeuw, terwijl dan in het westen van ons land de paniek zo opliep als de temperatuur in het noorden naar beneden ging.

Goed materieel aanschaffen is gewoon de oplossing, Overal in Europa rijden de Zwitserse Spurt over de meest uiteenlopende spoortrajecten. Bij regen, vorst, droogweer met of zonder bladeren op de rails. Zouden de NS en Prorail al eens een keer wat informatie gevraagd hebben bij de Zwitserse of Oostenrijkse spoorwegen? Als in die landen er in de winterperiode één wissel vastvriest is dat voorpagina nieuws, omdat een vastgevroren wissel daar al jaren niet meer is voorgekomen. En dat geldt ook voor het aanschaffen van nieuw rollend materiaal voor op het spoor. Het is maar net wie er besteld en wat je besteld. Je kunt het aankoop beleid van de NS vergelijken als met de aankoop van een auto voor je zelf. Natuurlijk kijkt iedereen naar de prijs, maar ook naar wat je voor die prijs krijgt. Niemand besteld en koopt een auto die nog niet is ontworpen en gemaakt. Als je moet kiezen tussen bv. een reeds bestaande Volkswagen, een reeds bestaande Renault of een nog te ontwerpen en te construeren Italiaanse auto kies je toch voor één van de bestaande merken i.p.v. iets wat er nog niet is. Want je wilt toch meteen gebruik kunnen maken van wat je koopt en niet nog eens een aantal jaren wachten omdat wat je gekocht hebt dan pas komt?

Echter als je in de directie van de NS zit doe je dat wel. Dan koop je de Fyra. En dan ook nog blijven genieten van een bonus aan het eind van het jaar omdat je zo goed werk heb verricht. Wel iedereen heeft kunnen zien en lezen hoe de soap serie over de Fyra verloopt. En de Nederlandse hoofdrolspelers staan nog steeds op de aftitelrol van deze serie, sorry ik bedoel op de pay-rol. En de Nederlandse politiek? Die reageert met woorden en niet met daden, wij de belastingbetalende meerderheid van de bevolking betalen iedere blunder van deze over het paard getilde directeuren en politici. Maar daar gaat dit verhaal eigenlijk niet over. Ik had het over de aanschaf van een nieuwe modeltrein. Ik koop die gewoon bij mijn modeltreinenwinkel in Gasteren.

  • Home